fredag 2. januar 2009

Hjelp, jeg har sluttet med snus

I dag har det vært en spesiell dag. Jeg har ikke brukt snus. Til vanlig har jeg fra morgen til kveld, veltet i meg en boks med svart gull. I dag, ikke så mye som en smule.

Det er ingen som tilsier at jeg bør slutte med snus. Jeg har helse som en idrettsmann og jeg har penger nok til noen bokser hver dag. Likevel sa jeg stopp i dag.

Jeg drømte om Jens Stoltenberg i natt, en fryktelig drøm. Han tok alle pengene mine og investerte dem i det han kaller gratistilbud, men det er tilbud som i realiteten er skattefinansiert. Jeg hater skatt, og i natt drømte jeg om at mine snuspenger finansierte kulturprosjekt, SFO-ordningen, nasjonaldagen og kontantstøtte for aleneforeldrer som ikke orker å jobbe. Jeg ble kvalm, og våknet med at jeg ropte navnet til en kvinne som har sugerør i skattefinansierte budsjett. Da, mens mine godt over hundre kilo lå på madrassen, ble beslutningen tatt. Jeg skal slutte med snus, fordi jeg ønsker at politikerne skal få mindre penger å rutte med. I realiteten betyr mitt valg ingen ting, men for selvfølelsen betyr det mye. I 2006 laget Liberaleren en enkel utregning som viste hvor mye penger personer som brukte snus, bidrog med i statskassen. Det var ikke småpenger, for å uttrykke meg forsiktig. Pengemengden har dessverre økt etter at dagens forbudsregjering fikk igjennom budsjettforslaget for 2009.

Jeg går noen grusomme dager i møte, men jeg gjør det for en god sak. Nemlig litt mindre sosialdemokrati i sosialdemokratiske Norge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Og det neste blir da å slutte med Black Russian?

Solvik sa...

En plass går grensen, selv for meg.
Nå har jeg ekstremt lyst på snus. Spent på om boikotten overlever natten. :)