torsdag 5. februar 2009

De misfornøyde bør benytte muligheten som årsmøtet gir

I dag var Finnmarksposten full av fotballstoff og kritikk mot styret i fotballgruppa til Honningsvåg Turn & Idrettsforening. Ettersom fotballgruppa har en virksomhetsplan som gruppa følger slavisk, skal jeg ikke kommentere dagens oppslag eller leserinnlegg.

I punkt 7 står det:
Det er sportslig utvalg som har ansvaret for alle sportslige spørsmål i gruppa. Det er trenerne for det enkelte lag og Sportslig utvalg som skal uttale seg til media dersom det oppstår debatter om det sportslige i det offentlige rom.
Styret skal kun behandle sportslige spørsmål som er av prinsipiell betydning.


Jeg er nestleder i styret og har vært med på alle vedtakene som for øvrig har vært vedtatt enstemmig. De som mener vi gjør en dårlig jobb, kan overta. Medlemmer som er misfornøyde bør bruke årsmøtet til å skifte ut styret.

Jeg bruker 10-12 timer i uken på fotballgruppa. Jeg gjør det gratis. Det eneste jeg får, er kjeft. Jeg gir meg gjerne frivillig, hvis noen vil overta min oppgave i styret.

Ungdommer som av fri vilje forlater Honningsvåg Turn & idrettsforening og som i tillegg prater drit om foreningen i det offentlige rom, har ikke automatisk krav på varme fra oss som jobber dugnad for å få foreningen til å henge sammen. Noen personer med tilknytning til Nordkapp-samfunnet mangler skamvett.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig med deg at saken har flere sider Bønna. Men synes det er viktig at alle sider blir belyst. Ikke ment som direkte kritikk mot deg, men det skal vel godt gjøres å si at HT & IF har taklet denne situasjonen spesielt beundringsverdig?

Det finnes mennesker som bør vite mer om hvordan man håndterer vanskelige situasjoner i klubben. Det nytter ikke å ta tilbake med samme mynt i en sånn situasjon. Om noen har en barnslig oppførsel mot klubben rettferdiggjør vel ikke det at klubben oppfører seg som en gjeng bitre unger tilbake?

Solvik sa...

Hei Eivind, skjønner at det ikke var kritikk direkte mot meg. Jeg stiller meg likevel bak de vedtak jeg har vært med på å fatte. Jeg er en lagspiller og forsvarer flertallvedtak.

Du kritiserer indirekte Sportslig utvalg. Den gjengen legger ned utrolig med tid i fotball. Når jeg jobber 10-12 timer i uken, kan du doble tiden Ole Dyrstad bruker på fotball. Han og vi andre gjør det frivillig, i en klubb der alt er basert på dugnad.

Jeg vil ikke kommentere saken ytterligere, ettersom vi har vedtaket i virksomhetsplanen. Jeg synes det er en god arbeidsfordeling der Sportslig utvalg tar seg av det sportslige. Og for å legge all tvil til side. Sportslig utvalg har full støtte i klubbens styre.

Anonym sa...

Klart de har, og jeg verken forventer eller håper at noen i sportslig utvalg skal forlate postene sine. HT & IF drives på frivillig basis, og jeg mener de har gjort fantastiske ting for idretten i Honningsvåg. All ære til personer som står på for klubben. Men de fortjener den kritikken som kommer etter en slik situasjon. Forhåpentligvis håndteres den bedre neste gang.

Skjønner at det er mye sinne og frustrasjon fra begge sider i denne saken, og det er vel kanskje grunnen til at det hele har blåst seg opp til det stadiet det nå er på.

Solvik sa...

Eivind, det er ikke mye sinne fra klubbens side. Vi hadde møte om denne saken tidligere denne uken. Det var et helt rolig møte der alle var enige.
Til oppslagene i Finnmarksposten, tror jeg de fleste som er involvert i saken ristet oppgitt på hodene. Ingen sinne her i gården.

Det som irriterer meg, er at mange av dem som klager, og jeg tenker på andre saker enn denne, gjør minimalt for klubben. De krever og krever, uten å gjøre egeninnsats på noen av områdene. Da blir det slitsomt å drive på med frivillig arbeid.

Vi bør mye flinkere til å rose hverandre, istedenfor for å rakke ned på personer som stiller opp. Ingen oppgaver blir gjort uten at personer gjør en innsats for å få dem gjort.

Situasjonen i fotballgruppa er lysere enn på mange år. Organiseringen er god og aktiviteten er enorm. Vi bør glede oss over fremskrittene!