tirsdag 15. september 2009

Takk og farvel Ballo

Èn av stortingspolitikerne jeg kommer til å savne de neste fire årene, er Olav Gunnar Ballo fra Finnmark SV. Han er ferdig som stortingspolitiker når den neste perioden starter.

Jeg er uenig med Ballo i de fleste spørsmål, men han har vært en fargeklatt på Stortinget i 12 år. På 90-tallet var jeg i flere debatter med han da vi kjempet om velgere for hvert vårt parti. Jeg er nok gladere i han i dag enn jeg var da vi var ”bitre” konkurrenter.

I går var det et avskjedsintervju med Ballo og Inge Lønning i Dagsnytt Atten. Alle som er glad i politikk og god radio bør høre debatten som gikk over flere etapper i magasinet til P2.

Ballo kom faktisk med oppsiktsvekkende kritikk av egen stortingsgruppe og eget parti i intervjuet. Han mener SVs gruppemøter er lange, forutsigbare og kjedelige, og han synes det har vært skuffende å se mange statsråder forsvare departementskulturen enn å stå på for saker de brenner for. Skudd direkte mot statsrådene til SV fra politikeren fra Alta.

Politikere bør ha visjoner og bør jobbe for visjonene. Administrasjon kan byråkratene ta seg av.

For øvrig er det synd at politikere som Ballo forsvinner fra Stortinget, fordi det gir dårligere kår for personvernet.

Ingen kommentarer: