torsdag 30. april 2009

Stoppet i tollen

Jeg er på Gardermoen, og ble stoppet i tollen. Som god høyremann var det, naturlig nok, ingen ting ulovlig i bagasjen. Sovetablettene la jeg igjen på flyet. Jeg er usikker på hva jeg knasket i meg på den lange turen til København. Helt sikkert ikke noe ulovlig, men vanskelig å være hundre prosent sikker.

Jeg blir av og til stoppet i tollen. Det er som regel helt greit. Hyggelige betjenter som setter pris på en trøtt og litt sliten nordlending som har tilbrakt mange timer i fly.

Drømmen er en verden der det er fri flyt av varer. I en slik verden, ville tollbetjentene blitt en utdøende rase. Fri flyt på tvers av landegrenser er ikke god høyrepolitikk, men det ville vært liberalisme i praksis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Velkommen til gamlelandet.


- Stein