fredag 10. april 2009

Litt spent i Pattaya

Det er en spent politisk situasjon i Pattaya. Rødskjortene, de som støtter Thaksin Shinawatra, har inntatt byen. Det har vært og er demonstrasjoner. På motsatt side er gulskjortene, de som støtter dagens regjering.

Terje, bareieren hos Kaare Party Bar, skriver følgende på forumet i dag:
-- Fikk nettopp beskjed av dama at hennes søster ikke kommer seg på skolen på grunn av sammenstøt mellom de røde og politiet i krysset pattaya Thai og 3rd road. Dette høres ikke bra ut.

De siste dagene har vi merket flere politibetjenter i byen og strengere vakthold. Vi har først og fremst regnet dette som tiltak i forbindelse med det asiatiske toppmøtet som Thailand er vertskap for de neste dagene.

Jeg prøver å unngå å snakke om thailandsk politikk på plasser som jeg regner som usikre. Jeg er ikke tilhenger av Thaksin Shinawatra, og har skrevet flere artikler om dette på Liberaleren de siste årene. Det er vanskelig å vite om han har støtte der jeg er, og derfor har jeg valgt å holde kjeft. Jeg ønsker ikke en kniv i ryggen!

Det er ikke usikkert for turister i Thailand og i Pattaya, men vi må ta noen forhåndsregler som blant annet å unngå å oppsøke demonstrasjonene og ikke diskutere politikk med varme tilhengere av den ene eller andre fløyen.

Når Kongen en gang dør, blir det svært spennende for dette landet. Kongen er stabilisatoren og ingen kan med hundre prosent sikkerhet fastslå hvordan situasjonen blir når Bhumibol Adulyadej, Rama IX, går bort.

Jeg er klar på èn ting; Når Kongen dør, håper jeg at jeg er i Norge og betaler mine skatter og avgifter. Jeg ønsker ikke å være i Thailand uten dagens stabilisator.

I dag har myndighetene befalt offentlig fridag, for å redusere muligheten for masse bråk.

Du kan følge debatten om situasjonen på forumet til Kaares Party Bar.

Ingen kommentarer: