tirsdag 17. mai 2011

En vanvittig prestasjon

I dag har Scandibar i badebyen, Thailand, vært åpen i 25 år. Erik Sørensen har drevet bar i Pattaya i 25 år. Det er en vanvittig prestasjon. Han startet baren på en tid der mye var uorganisert i badebyen. Det var få turister i forhold til i dag og infrastrukturen var sjarmerende for oss som dro til Thailand i ganske ung alder. Den store markeringen i baren er i morgen, fordi det er markering av buddha i dag og på denne buddha-dagen skal alle barene ha stengt. De som ikke har stengt, har minimal drift uten mye lys, uten masse alkohol og uten musikk. Erik og co tar den store festen i morgen.

Når jeg er i Pattaya sitter jeg mye i “scandi”. Formiddagene er på barkrakken med venner, øl og Black Russian. Det er rett og slett samlingspunktet for min omgangskrets i badebyen. I fjor da jeg ankom byen, dusjet jeg og tok på meg jesustøfler og shorts. Etterpå gikk turen til området rundt Soi 13. Da var “scandi” borte; baren var revet og alt var fysisk fjernet. Tårene kom og jeg lurte et øyeblikk på hva jeg skulle bruke ferien til. Heldigvis, etter noen minutt, fikk jeg vite at området skulle renoveres og “scandi” ville være på plass igjen om et par uker.

Jeg husker ikke mitt første møte med Scandibar, men jeg antar at det var tidlig på 90-tallet. Det jeg husker, er grisefester på lørdager og elendige toaletter. Det er faktisk ikke mulig å forklare hvor mye unge Solvik gruet seg til et toalettbesøk da Sørensen var ung. Han var faktisk ung ganske lenge med tanke på toalettene

Uten Erik Sørensen og Scandibar i Pattaya ville Soi 13 vært helt annerledes enn i dag. Thaierne kaller gata for Soi Norway. Det er et kompliment til sjef Sørensen.

Erik, gratulerer så mye med dagen. Jeg håper du nyter feiringen maksimalt. Det er så utrolig fortjent!

Ingen kommentarer: