onsdag 24. november 2010

Vurderer å utfordre Lars Simonsen som leder i HT & IF

I dag har jeg vært oppgitt, mer oppgitt enn kroppen min har godt av. Hovedstyret i HT & IF har fattet et merkelig vedtak, et vedtak som gjør foreningen svært inkonsekvent.

Det var visstnok en sak om undertegnedes liberale holdninger til rus i det siste hovedstyremøtet og styret fattet, ifølge Radio Nordkapp, følgende vedtak:
HT&IF vil derfor presisere at vi ikke ønsker å assosieres med bruk av ulovelige rusmidler, og vil gjøre det helt klart at vi ikke vil godta slike holdninger fra noen av våre sentrale tillitsmenn, verken nå eller i fremtiden.
Det betyr at ingen med slike holdninger til narkotika kan inneha sentrale tillitsverv som styreverv eller trenere i HT&IF.

Vedtaket er altså gjort av personer som er kjent med liberalismen jeg jobber for, personer som flere ganger på årsmøtene har stemt meg inn i ulike verv. Sist på årsmøtet i fotballgruppa som ble avholdt 29. oktober i år. Da ble jeg valgt som leder av valgkomiteen, blant annet med støtte fra hovedstyremedlem Werner Hansen. Hvis Hansen skulle være konsekvent, burde han ha stemt imot valget av meg i valgkomiteen. Det gjorde han ikke og dermed gir han svært uklare signaler om hva han mener. Selv om vi nå snakker om ei forening, må det være lov å kreve at fremtredende medlemmer opptrer konsekvent.

Hovedstyret kan heller ikke vedta at sentrale personer i foreningen ikke skal ha en liberal holdning til narkotika, fordi narkotikapolitikk er politikk på samme måte som skattepolitikk, alkoholpolitikk og kulturpolitikk. Kun medlemmer i kongefamilien og en del personer i embetsverket skal holde seg unna politiske spørsmål.

Styresammensetningen i hovedstyret og alle gruppene i HT & IF, blir bestemt gjennom valg på årsmøtene. Dersom en liberalist stiller til valg og blir valgt, kan ikke foreningen forhindre dette. Vil styret hindre at liberalister blir valgt, må de ekskludere personer med liberale holdninger eller stemme på alternative kandidater. Alle med medlemskap kan stille til valg og dermed er det en viss risiko for å bli valgt i en forening som skriker etter personer som vil yte innsats i lokalsamfunnet.

Etter hovedstyrets vedtak vurderer jeg å stille til valg på vinterens årsmøte, rett og slett for å vise at hovedstyrets vedtak ikke er verdt papiret det er skrevet på. Stiller jeg til valg, er det en god mulighet til å vinne valget fordi jeg er god på fraksjonsvirksomhet. Det kan være at jeg utfordrer dagens leder, Lars Simonsen, eller styremedlem Marita Melsbø Nilsen som sikkert ikke ønsker gjenvalg i hovedstyret.

Hvis en skal ta vedtaket i hovedstyret bokstavelig, skal ingen personer som er medlem av Unge Venstre ha tillitsverv i foreningen. Unge Venstre er for å legalisere cannabis. Forbud mot Unge Venstre-medlemmer vil være en ekstrem holdning fra en forening og en bevegelse som skal være inkluderende.

Jeg ønsker en liberal ruspolitikk fordi jeg ikke har tro på forbudslinjen. Forbudet mot narkotika beskytter narkotikakartellene. Jeg ønsker narkotikakartellene dit pepperen gror. Jeg ønsker et samfunn med mindre kriminalitet og mindre svart økonomi.

Willy Pedersen, en kjent sosiologiprofessor, mener den svarte økonomien med cannabis er farligere enn helsefarene. Han har skrevet bok om evnet, en bok jeg virkelig anbefaler.

Idrettsbevegelsen skal arbeide mot alkohol i idrettslig sammenheng. Likevel er det mange i idretten som jobber for en liberal alkoholpolitikk, blant annet Werner Hansen som kommunestyremedlem. En liberal alkoholpolitikk er en god politikk fordi illegale miljøer får mindre spillerom og det blir konsum i kontrollerte former. HT & IF bruker også klubbrommet til festlige anledninger og det er salg av øl, vin og brennevin på Turnrevyen. Jeg unnlater med vilje å nevne alle festene i regi av HT & IF der alkohol er én av flere ingredienser. I alkoholpolitikken er jeg naturlig nok veldig liberal, men i HT & IF-sammenheng har jeg vært en talsmann for mindre skjenking. Jeg fremmet blant annet på 90-tallet en gang et forslag om at klubbrommet ikke skulle benyttes til festlige anledninger med flyt av alkohol. Forslaget ble nedstemt i hovedstyret.

En liberal narkotikapolitikk vil presse seg frem. Verden blir mer og mer liberal og det vil vi merke også på narkotikaområdet.

HT & IF bør ta avstand fra rus, men foreningen bør være inkluderende. Hovedstyret viser seg som et totalitært organ med lite rom for politiske meningsutvekslinger.

7 kommentarer:

Magnus sa...

Synes også at folk som åpent fronter bruk av narkotika skal holde seg unna arbeid med barn og unge, som f.eks lærere, fritidsledere osv. Når det kommer til debatten "legalisering eller ikke?", bør det derimot være lov å argumentere. Dette er jo et politisk spørsmål, og det finnes mer "stuerene" folk enn deg som deler dine synspunkter. Hvis HT&IF ønsker å hindre førstnevnte personer å få tillitsverv, er jeg helt enig i det. Ingen er tjent med at barn og unge påvirkes i retning av å akseptere narkotikabruk som noe bra. Hvis HT&IF derimot ønsker å kvitte seg med folk på bakgrunn av politiske synspunkter, er det uheldig.

Anonym sa...

Her må klubb/forening gå foran enkeltpersoner(Bønna). Når store sponsorer stiller spørsmåltegn ved holdninger/synspunkter til personer med sentrale tillitsverv i HT&if, så har man etter min mening ikke noe valg. HT&IF skal fronte sunne interesser hos barn/unge. Da kan man ikke ha slike folk som Bønna som vil slippe faenskapen(narkotikaen) løs for alle! Synd, fordi Bønna har gjort en kjempeinnsats i HT&IF gjennom en årrekke. Men her må som sagt HT&IF som forening gå foran enkeltpersoner.

Solvik sa...

Anonym, synes du dagens forbudslinje er vellykket?

Anonym sa...

Bønna æ skjønne ikke koffer du gidd å bruke tid på HT&IF når du blir behandlet sånn du blir. Visst det ikke e rom for å ha egne meninger rundt ruspolitikken så får dæm nu te helvete styre den klubben sjølv. Nei si fra dæ alle verv og oppgaver umdiddelbart så kan dæm gjøre de oppgavan sjølv. Stå på Bønna. Du har gjort en flott jobb i mange år for HT&IF og her e takka. Å ikke kom å fortell mæ at dæm ikke har vært kjent med ditt syn tidligere m.h.t ruspolitikk.

Solvik sa...

Anonym II, tusen takk for kommentaren.
Akkurat i dag angrer jeg på at jeg engasjerte meg igjen i fotballgruppa da den lå nede for tre år siden. Burde ha holdt meg unna dette. Har jo for lenge siden gjort min plikt i foreningen.

Samtidig er det viktig med private aktører. Det er disse aktørene som gjør det verdt å bo i Nordkapp. Uten HT & IF og andre organisasjoner, et fattigere lokalsamfunn. Jeg stiller sikkert opp igjen en eller annen gang og forhåpentligvis er cannabis da lovlig omtrent som alkohol er i dag.

Eller jeg kan utfordre Lars Simonsen til vinteren. :-)

For øvrig er det dumt av meg å bruke tid på andre ettersom jeg ikke trenger å tenke på andre enn meg selv. Men dumheter kan aldri forbys på en vellykket måte.

Anonym sa...

Du må gjerne utfordre Lars som leder, men du vil ALDRI bli valgt på årsmøtet, med de holdningene/synspunktene du har til narkotika. Greit at du føler deg urettferdig behandlet, men som den oppegående personen du er, så skjønner du at de verdiene idretten skal stå for ikke er forenelig med dine synspunkter. Så enkelt, eller vanskelig om du vil, er det!

Solvik sa...

Anonym III, for det første føler jeg meg ikke urettferdig behandlet. Jeg er frustrert fordi hovedstyret har fattet et urealistisk vedtak. Hovedstyret kan ikke bestemme at narkotikaliberale personer ikke skal ha styreverv, rett og slett fordi det er årsmøtet som velger personene.

Hovedstyret har vedtatt at det skal være blå himmel, sol og 30 grader hver eneste dag i 2011. Det er helt urealistisk!

For det andre er det cirka 20 personer som møter opp på et årsmøte i HT & IF til vanlig. Det å styre et årsmøte i en idrettsorganisasjon er svært lett fordi medlemmene ikke bruker eiendomsretten medlemskapet gir i foreningen. Jeg skulle gjerne hatt langt flere medlemmer på årsmøtene og har oppfordret til det mange, mange ganger. Dessverre gir de aller fleste blaffen. Når medlemmene gir blaffen, er det lett å få igjennom valg og vedtak.

Og ja, jeg har vært på mange årsmøter i HT & IF.