mandag 29. november 2010

En hel kveld i vasken

Jeg fikk følgende kommentar på bloggposten Dagens hendelse: Julestemning i Honningsvåg by!
--Håper de som har hengt fargede lys på treet tar disse ned snarest. Lysene på treet SKAL være blanke. Mistenker at noen Nordvåginger har fått noen lys til overs og har gitt disse til Honningsvåg, skriver signaturen anonym.

Etter at jeg mottok kommentaren, har jeg trålet mange ulike regelverk og forskrifter. Jeg ville gjerne vite om Nordkapp kommune brøt lysregelverket for juletrær. Jeg var nysgjerrig på om politikerne virkelig hadde vedtatt et eget regelverk for bruk av juletrelys. Dersom svaret hadde vært ja, ville det vært en ny sak i boken min for regler jeg vil endre.

Jeg fant ingen verdens ting. Jeg hadde kontakt med venner som kjenner ulike lover og regler svært godt. Heller ikke de var til stor hjelp. Like før jeg ga opp, kom anonym med en ny kommentar.

--Tradisjoner, tradisjoner. Lysene har alltid vært blank. Man tuller ikke med tradisjoner!

Jeg er ikke så veldig opptatt av tradisjoner. Tvert imot må tradisjoner utfordres for å få fremskritt. Saken er ute av verden og jeg kan innrømme at jeg synes juletreet på rådhusplassen er fint.

Dersom det hadde vært et regelverk for juletrelys, ville jeg og mange av mine liberale venner jobbet for å endre reglene. Det er eieren som skal bestemme hvordan juletreet skal se ut. I Honningsvåg er Nordkapp kommune eieren. Lokalpolitikere og engasjerte innbyggere som synes Nordkapp kommune gjør en dårlig juletrejobb, må fremme forslag. Eventuelle forslag får ikke min støtte. Politikerne bør bruke tiden på viktigere ting.

Ikke en gang at kommunen bruker skattefinansierte penger på et juletre, bekymrer meg. Det er en bagatell i den store sammenheng, selv om det på liberalistisk grunnlag finnes argumenter imot pengebruken på juletrær.

Ingen kommentarer: