søndag 28. november 2010

Mitt første narkotikautspill?

Jeg har i natt lett etter mitt første narkotikautspill. Det var verre enn jeg trodde. Jeg husker narkotikadebatten i pausene på FpU-landsmøtet i 1992, men at jeg argumenterte for legalt cannabissalg har jeg ikke funnet medieoppslag på. Vi mangler også et godt arkiv for de første månedene etter at Bent Johan Mosfjell dannet nettavisen Liberaleren den 4. juni 1999. Jeg ser ikke bort ifra at det var artikler fra undertegnede så tidlig som i 1999 eller helt i begynnelsen av år 2000.

Det jeg fant, er at Ellen Christiansen, som fridemokratrepresentant etter utmeldingen fra FrP, fremmet forslag på Stortinget den 11. mars 1997 om å legalisere narkotika samt å avkriminalisere brukerne. Tenk, det har altså vært stortingsrepresentanter som har fremmet forslag om en ny narkotikapolitikk! Da var jeg medlem av FRIdemokratene, en organisasjon som ble stiftet etter Bolkesjø-landsmøtet i 1994. Jeg meldte meg ut av FrP i mai 1994. FRIdemokratene var en liberalistisk organisasjon med medlemmer fra flere ulike parti.

Jeg har funnet en narkotikaartikkel fra undertegnede, en artikkel som ble skrevet 24. januar 2001. Jeg tviler på at dette var første gang jeg offisielt hevdet at norsk narkotikapolitikk er mislykket, men jeg kan ikke vise til et annet bevis. Snart 10 år med narkotikaartikler! Jeg kan i alle fall hevde at vi har fått vind i seilene de siste årene. Forsøk med heroinassistert behandling er ett eksempel på fremskrittet.

Ingen kommentarer: