mandag 29. november 2010

Tanker om Høyre noen minutt før årsmøtet

I dag klokken 18:00 er det faktisk årsmøte i Nordkapp Høyre, et parti som har ligget brakk siden 6. november 2009. Debatten på møtet var om det var et poeng med et Høyre-lag i Nordkapp, ettersom engasjementet var labert og politikken omtrent helt identisk med Arbeiderpartiet.

Jeg er én av dem som savner et godt Høyre-lag med klare lover og regler for driften. Jeg er altså for at Høyres vedtekter skal følges, noe Nordkapp Høyre ikke har gjort på år og dager. Jeg har vært på årsmøter i Nordkapp Høyre uten en årsberetning. Det er utilgivelig av et politisk parti med klare regler!

Jeg savner et Høyre-parti som fører høyrepolitikk. For meg er høyrepolitikk best mulig bruk av hver skattefinansierte krone. Det betyr grenser for politikk gjennom å privatisere, samt å konkurranseutsette tjenester. Høyre har siden 1999 sjeldent fremmet slike forslag i kommunestyret. Unntaket var i forrige periode i oppvekst- og kulturspørsmål. Private aktører som skaper velferd gir økt valgfrihet både for borgerne og det politiske systemet.

Jeg skulle gjerne vært på årsmøtet, men må prioritere et annet møte. Til tross for at hovedstyret i HT & IF har gjort et meningsløst og ulovlig vedtak i henhold til vedtektene, sitter jeg fortsatt med idrettsverv og jeg prioriterer Nordkapp Fotballfestival i kveld.

Dersom Høyre og Arbeiderpartiet er enige i alle sakene i budsjettet som blir vedtatt 7. desember, kommer jeg ikke til å stemme Høyre ved kommunevalget i 2011. Jeg er ingen sosialdemokrat. Dermed støtter jeg heller ikke sosialdemokratisk politikk med eiendomsskatt og en stor og tung kommunal sektor.

Det er mange som tror at jeg er uenig med Høyres Lars Helge Jensen i alt og ett. Det stemmer faktisk ikke, forskjellen er at jeg er skolert i organisasjon og det politiske spillet. Den skoleringen tror jeg Jensen mangler. Derfor har jeg alltid fremmet mange forslag og er opptatt av interne møter, mens Jensen sjelden fremmer forslag og bryr seg ikke mye om organisasjonen. Vi har rett og slett forskjellige arbeidsmåter. Standpunktene i kommunalpolitikk er ikke så ulike, men vi har svært ulike tilnærminger til sakene. Jeg mener selvsagt at min måte er den rette.

Jeg vet ikke om jeg skal ønske årsmøtet lykke til. Dersom Høyre ikke skal være et alternativ til Arbeiderpartiet, kan medlemmene like godt legge ned foreningen. Høyre har ikke vært et godt alternativ til Ap på mange år i Nordkapp. Hva som blir sagt fra talerstolen er uvesentlig. Det er forslagene og vedtakene som teller i politikk.

Jeg vil avslutte med en liten historie fra en tidligere periode i Oppvekst og kultur. Odd-Arne Nilsen møtte for Høyre. Tore Fosse møtte for SV. Etter møtet kom Tore på besøk til meg på jobb.

--Dæsken dere er tullete, på bergensk dialekt. Men fy kor artig det var med ordentlige diskusjoner der det var uenigheter mellom politikerne, sa Fosse.

Sånt ønsker jeg mye mer av. Det er debatt og harde fronter som ofte gir gode resultat. Odd-Arne Nilsen ble nedstemt i flere viktige saker, men han fikk frem forskjellene mellom partiene.

3 kommentarer:

Erlend Wiborg sa...

Hva slags ulovlig vedtak er fattet?

Solvik sa...

Hei, må springe nå. Men skal legge ut en bloggpost i natt med brevet jeg har sendt til hovedstyret. Sjekk bloggposten i morgen tidlig.

Anonym sa...

Hmmm.. Springe? Ja det skulle jeg likt å se:-)