lørdag 20. desember 2008

Sykefravær?

God morgen alle sammen. Eller kanskje det ikke er en så god morgen? I Honningsvåg er dette en artig tid. Mange personer kommer hjem for å feire jul. Det gir som regel bra med liv på uteplassene. Kanskje noen av mine lesere er i dårlig form i dag?

Jeg er ikke i dårlig form, kun litt trøtt. Jeg jobbet lenge i går, og fikk som vanlig ikke sove etter at fredagssendingen var over. Det var en fin sending, men det tar på hodet med en sending der det meste er direkte. Derfor ble det en Black russian og Facebook da jeg kom hjem, og jeg var i seng klokken 05.

I formiddag ble jeg vekket av telefonen. Det var en Høyre-mann som ringte. Han har vært på en konferanse i regi av NHO. Temaet var sykefraværet. Visste du at 80 prosent av alle sykemeldingene i Norge, blir skrevet ut av 20 prosent av legene? En liten del av legestanden sørger for milliardutgifter for skattebetalerne og for aktørene i næringslivet. Legene er fagpersonellet, og det er vanskelig å kritisere dem for avgjørelsene. Men en liten del av legene sørger for at ekstremt mange personer havner i statistikken for sykefravær. Høyre-mannen sa også at det var forsket på hvilken tid på året sykefraværet økte. I Alta-regionen pekte pilene oppover når scootersesongen starter, i tidsperioden til laksefisket og når startskuddet går for rypejakta. Det er for så vidt forståelig at folk blir rammet av sykdom, men hvordan klarer mange borgere å prikke inn sin dårlige form til viktige hendelser? Snille leger og utnyttelse av ordninger er min enkle konklusjon.

Nå er det på tide å jobbe litt igjen. Neste sak på programmet er sendingen som jeg skal ha lillejulaften. Det blir en sending kjemisk fritt for politikk. Jeg gleder meg!

Ingen kommentarer: