torsdag 18. mars 2010

Magetrøbbel? Sjelden et problem

Én av de mange tingene jeg elsker med Thailand, er maten. Jeg er en liberalist og det betyr at de fleste av mine lesere skjønner at jeg ikke er glad i Mattilsynet eller den norske politikken som totalregulerer det som har med mat og drikker. Et friere marked uten altfor mange reguleringer, er mulig og det er forbrukerne som tjener på en liberalisering.

Gårsdagens middag ble inntatt på gata. Betjeningen i en bar grillet gris og serverte tilbehør i det som vi kan omtale som en buffé. Slik servering ville vært umulig i Norge, på grunn av alle forskriftene, men det gikk knirkefritt i Soi 13, Pattaya,

Et samfunn med færre lover og forskrifter gir mer frihet til borgerne, men også mer ansvar. Hvert enkelt individ må ta egne forhåndsregler, og for undertegnede betyr det å velge spisested som ansees som seriøse. Det går stort sett alltid bra, og jeg har ikke hatt mange dager med magetrøbbel i løpet av alle feriene.

Et friere eller fritt marked gir voldsomt mangfold. Norske politikere har tatt mangfoldet fra borgerne.

Ingen kommentarer: