tirsdag 9. mars 2010

Jenta i Soi 7


I går, i underkant av ett døgn siden, gikk jeg nedover Soi 7. Jeg var tørst og ønsket meg noen pils. Jeg besøkte, i mangel av noe bedre, en bar jeg aldri har vært innom. Jaja; jeg savner ”Scandibaren”. Jeg ble tatt godt imot. De ville kjenne på magen min og jeg fikk den første pilsen. Etter hvert var det ei jente som spurte hvor jeg kom fra. Jeg besvarte spørsmålet på min litt samiske engelsk; Norge. Jenta smilte masse og la om til norsk.

Jenta har bodd i Norge i 9 år. Hun snakker fantastisk godt norsk. Har tatt utdannelse i Norge, vært gift, men flyttet tilbake til Thailand for 2 år siden. Hun har til og med besøkt Havøysund, en plass som ligger like ved Nordkapp kommune. Fantastisk! Verden er liten!

Det ble en lang og god samtale mellom meg og jenta, og vennskap ble knyttet. Vi snakkes masse om politikk, først og fremst om forhold i Thailand, om røde og gule skjorter, om Kongen, om ytringsfrihet osv. Jeg elsker dype samtaler, og denne samtalen er blant de bedre jeg har hatt med en thaier. Artig!

Vi var begge spent på demonstrasjonen som skal være i Bangkok om noen dager. De forventer opp mot 1 million deltakere, ifølge dama. 1 million ”rødskjorter” er mye, men jeg håper de bruker ytringsfriheten på en god måte uten at det går utover private eiendomsrettigheter.

I fjor var det demonstrasjoner i Pattaya.

Jeg treffer helt sikkert jenta igjen. Jeg savner den norske dialekten, smilet og de liberale meningene.

Ingen kommentarer: