onsdag 31. oktober 2007

Roger Hansen


I går ble det kjent at Roger Hansen, en av frontfigurene i Nordkapp Arbeiderparti, har meldt seg ut av partiet. Det er regjeringens katastrofale fiskeripolitikk som er årsaken. Det er hyggelig at lederen i Finnmark Fiskarlag er mer enig med Høyre enn Arbeiderpartiet når det gjelder fiskeripolitikk, men jeg tror Roger Hansen kommer til å angre på utmeldelsen. Spesielt hvis han fortsatt skal forvalte sitt verv i kommunestyret på en god måte.

Jeg representerte Fremskrittspartiet i kommunestyret på begynnelsen av 90-tallet. Jeg var Fremskrittspartiets eneste representant. Ja, jeg var superaktiv med mange, mange hundre forslag i perioden 1991 – 1995. Det å være en enmannsgruppe er fryktelig ensomt og tungt, spesielt hvis alle sakene er like viktige. Det ble nesten en halvdagsjobb. Jeg tror ikke fiskeren Roger Hansen har tid til en ny halvdagsjobb som politiker. Det kommer han til å oppleve som frustrerende. I en gruppe, i et fellesskap er det enklere å dele på oppgavene. Den muligheten hadde ikke jeg. Den muligheten har ikke Roger Hansen etter utmeldelsen fra Arbeiderpartiet.

Roger Hansen har vært uenig med regjeringens fiskeripolitikk siden denne Stoltenberg-regjeringen ble dannet. Han burde takket nei til renominasjon i vår. På den måten ville han sluppet å stille til valg for Arbeiderpartiet. Han kunne ha brukt nøyaktig samme argumentasjon som i går. Den ville ha vært minst like troverdig, og sannsynligvis gitt like mye mediaomtale, spesielt lokalt. Åpne kort er alltid en fordel, også for fiskere fra Skarsvåg. Nå kan det være velgere og partisympatisører som føler seg sviktet ettersom mange har støttet og stemt på Roger Hansen, både i nominasjonsprosessen og i valget 10. september.

(Bildet hentet fra Radionordkapp.no)

Ingen kommentarer: