fredag 2. november 2007

Tannlege, tannlege

En med tannlegeskrekk må være forsiktig å skrive om tannhelsetjenesten. Jeg har faktisk tannlegetime om litt over en måned. Hvis dem på kontoret er forbannet på meg, kan deres hevn bli uforklarlig vondt for meg. Derfor skal jeg være rimelig forsiktig.

I dag tidlig hadde jeg time, tannlegetime. Jeg hadde selvfølgelig gruet meg i noen dager. Jeg har av ulike grunner angst for tannleger. Det er langt fra en glede å besøke tannlegekontoret. Tidligere i høst fikk jeg en hastetime. Ei fylling var ramlet ut. Hastetimen var satt til i dag. Jeg møtte selvsagt opp, etter en natt med onde drømmer om store borrer. Da jeg ankom kontoret, fikk jeg beskjeden jeg ikke ønsket. Timen er utsatt!

Jeg forstår at også tannlegene kan bli syke. Derfor bærer jeg ikke nag til noen på kontoret, men jeg stiller spørsmålet om Finnmark fylkeskommune, eieren av tannklinikken i Nordkapp, har gjort nok for å rekruttere tannleger til kontoret. I dag har vi 1 tannlege, etter en lang periode uten tannlegedekning. Det skal i utgangspunktet være 2 tilstede i Honningsvåg. Det er lenge siden vi hadde 2 tannleger i min hjemby og jeg gir Finnmark fylkeskommune skylden for dårlig jobb, dårlig rekrutteringsjobb. Det er ikke sikkert at situasjonen hadde vært bedre om kommunen hadde ansvaret for tannhelsetjenesten, men da kunne vi plassert ansvaret hos lokale byråkrater og lokalpolitikerne. I dag ramler denne tjenesten mellom 2 stoler fordi Finnmark fylkeskommune har ansvaret. I flere kommuner har fylkeskommunen til gode å bevise at de kan drive tannhelsetjenesten på en forsvarlig måte. De siste års drift i Honningsvåg er under enhver kritikk.

Legg ned fylkeskommunen, ikke etabler nye regioner. La fylkeskommunens oppgaver bli overført til kommunene og private aktører. Et godt Høyre-standpunkt som langt flere velgere bør slutte seg til. Ikke bare vil dette være effektivisering i praksis, men vi vil i de fleste tilfeller få tjenester som fungerer bedre enn i dag.

Jeg har en drøm om private tannleger i Nordkapp. Ja, jeg vet det er vanskelig for private aktører å konkurrere med tjenester som nyter godt av skattefinansierte subsidier, men i andre byer, på andre plasser er det private tannleger som klarer denne konkurransen. Tannleger, kom til Nordkapp!

Ingen kommentarer: