tirsdag 23. oktober 2007

Tøff jobb for kommunestyret

Det blir tøft for formannskapet og kommunestyre å gjøre omprioriteringer slik at driften i Nordkapp kommune ikke går med store underskudd. I går redegjorde rådmannen for formannskapet, og Arnhild Beate Ramseng mener omstillingsbehovet er på mellom 10 og 15 millioner kroner, ifølge Radio Nordkapp.

Jeg tror omstillingsbehovet er mellom 15 og 20 millioner kroner. Jeg håper jeg tar feil, men årets driftsresultat kan bli verre enn de fire millionene som politikerne allerede har fått beskjed om. Uansett blir jobben tøff for kommunestyret.

Fremskrittspartiet kan uten problem foreslår kutt på 15 millioner kroner i kommunebudsjettet. Partiprogrammet tar høyde for dette, men de lokale Frp-politikerne må følge programmet for finne gode løsninger. Høyre kan også kutte mye, ifølge programmene vedtatt av landsmøtet. Arbeiderpartiet er jeg mer skeptisk til. Kristina Hansens parti har mer eller mindre styrt kommunen på egenhånd, uten at det har gått spesielt bra. Hvorfor skal Arbeiderpartiet plutselig klare en storstilt omstilling i Nordkapp kommune? Jada, jeg vet de aller fleste vedtak var enstemmig i forrige periode, men det var Arbeiderpartiet som la premissene for den politiske kursen i kommunestyret.

SV, Senterpartiet og Kystpartiet har jeg ingen tro på. SV ønsker ingen kutt, og mener i utgangspunktet at kommunestyret bør vedta et nullbudsjett. Det er dristig når det allerede i dag er store underskudd. Senterpartiet og Kystpartiet har aldri laget egne budsjettforslag. Ingen ting tyder på at partienes representanter er i stand til det foran det viktige 2008-året.

Ingen kommentarer: