onsdag 6. juli 2011

Tannlegen: Hvem er best i fotball?

I dag har jeg vært hos tannlegen. Jeg har virkelig tannlegeskrekk, og har i flere netter sovet dårlig. Nå, før neste time, blir det søvn og barbering.

Jeg kom inn på kontoret til Dörte Schwepper. Før jeg fikk sagt ett eneste ord, fortalte hun meg at jeg ikke trengte bedøvelse med en hånlig latter slik som bare tannleger kan le.

-Jeg skal ha bedøvelse, var mitt krav.

-Du trenger det ikke, svarte Dörte.

Jeg satt meg ned i den grusomme stolen. Dörte fant frem sprøyta og jeg fikk bedøvelse. Da hun stakk sprøyta i tannkjøttet mitt, en sprøyte som er minst to meter lang, flirte hun nok en gang. Jeg grøsser av tanken på tannlegens latter.

Mens vi ventet på at bedøvelsen skulle virke, snakket tannlegen om været. I den stolen er det vanskelig å være uenig med ”sjefen”. Konklusjonen til Dörte var at sommeren ikke hadde vært så ille. Jeg nikket samtykkende. Sannheten er at årets sommer stinker. Det har vært kaldt og vi har knapt nok hatt soltimer.

Dörte fant frem borremaskinen. En megamaskin som lager ufyselige lyder. Jeg åpnet munnen og lukket øynene. Etter kun noen få sekunder med arbeid på den hullete tannen kom det magiske spørsmålet fra tannlegen.

-Solvik, hvem er best i fotball? Det er vel…

Jeg hadde tenkt å si som sant var; Liverpool og England. Jeg åpnet øynene og registrerte det intense blikket til Dörte Schwepper. Jeg ombestemte meg raskt.

-Det er Tyskland, svarte jeg kjapt.

-Flink gutt, var svaret til tannlegen.

Timen gikk mot slutten. Jeg fikk brukt litt penger. På tirsdag er det dessverre en ny date med Dörte Schwepper. Sånn går no dagan.

Ingen kommentarer: