tirsdag 27. april 2010

Adjø

Da er ferien omtrent over for denne gangen. Det har vært fantastiske uker med gode venner, god mat, mye god drikke, masse latter og mer eller mindre gode historier. Det har vært mindre herjing enn det var i gamle dager, men jeg tror faktisk både jeg og mange av mine venner har blitt eldre. Godt er det! Med herjing mener jeg for mye alkohol, altså overskjenking.

De siste timene gjør jeg ikke mye. Det er stort sett å vente, og jeg må pakke litt. Å pakke tar ikke så lang tid, men det gjør ventetiden litt kortere. Jeg drar fra hotellet med taxi klokken 20:30, altså om vel 5 timer, og er forhåpentligvis hjemme i Honningsvåg onsdag kveld. Det er en fryktelig lang reise, og jeg gruer meg litt.

Jeg elsker fortsatt Thailand; eller jeg elsker samfunn som er mindre komplisert enn det Norge er. Skattenivået er mye lavere og alt er ikke gjennomregulert. Det er mulig å kjøpe god mat fra ei vogn på hjørnet og det er heldigvis fortsatt mulig å drikke ei pils etter klokken 03:00. Gi borgerne frihet, og de fleste bruker friheten på en god måte. Thailand er ikke et perfekt land. Nasjonalismen er sterk, og troen på religionen og kongen er enorm. Det er kanskje det som gjør det hele litt spennende. Det er pirrende å bli forundret i blant og mye i Thailand gjør noe med meg, uten at jeg kan sette ord på det. I Norge har vi staten. I Thailand er familien den viktigste støttespilleren, og det setter jeg stor pris på.

Jeg tror borgerne i Thailand går en spennende tid i møte, en tid som kan bli skummel på mange måter. Det er bråk i Bangkok og kongen begynner å bli gammel. I dag er det ingen som kan svare helt nøyaktig på hva som vil skje den dagen kongen…. Ja, dere vet hva jeg mener. Jeg frykter det verste, men håper på det beste. Å sammenligne det norske monarkiet med det thailandske er umulig. Kongen er i en særstilling i dette landet på veldig mange måter.

Når jeg drar fra hotellet om vel fem timer, tipper jeg at tårene triller nedover kinnene. Jeg har blitt kjent med ei fantastisk flott jente som har humor, er varm, snill, omsorgsfull, flott, deilig osv. Vi har tilbrakt masse tid sammen og det har vært morsomt. For første gang på veldig lang tid har jeg fått varme følelser for en person, og det blir jeg straffet for i kveld når taxien kommer. Jeg gruer meg til den avskjedsklemmen.

Pattaya, takk for i år. Vi møtes siden!

Ingen kommentarer: