fredag 28. mai 2010

Ulf har all makt

Nordkapp menighetsråd har nedsatt en komité som skal jobbe med jubileet til Honningsvåg kirke som er 22.oktober.

Komiteen består av kun Ulf Syversen og Maren Lockertsen. Det er en merkelig sammensetning. Hver gang komitémedlemmene er uenige, vil lederens dobbelstemme avgjøre sakene.

Lederen er Ulf Syversen.

Jeg ville ikke velsignet en slik sammensetning, enkelt og greit.

For ordens skyld er det greit å minne om at Lockertsen flytter i løpet av sommeren og da slipper Syversen avstemninger i komiteen. Det gjør ikke sammensetningen mindre merkelig.

6 kommentarer:

Huldra fra nord sa...

Nuvel... Nå må du få med deg hele bildet.
1. Komiteen besto opprinnelig av tre medlemmer, meg, Ulf og Vivi Skogvold Samuelsen. Av enkelte grunner måtte Vivi trekke seg.
2. I Vivis frafall, gikk Anne Karin Hyvarinen inn som leder i menighetsrådet.
3. I mitt fravær, når jeg sluter, så kommer soknepresten inn i mitt sted når denne er på plass.

Ergo består fortsatt komiteen av tre medlemmer. Skulle den ha bestått av flere, så kunne likegodt hele menighetsrådet vært komiteen.

Videre:
4. Dette er en komite som har, etter samtaler med både kirkeverge og organisk, kommet med forlag til markeringsalternativer til menighetsådet.
5. Det er menighetsrådet som har fattet beslutningen om hvordan markeringen skal utføres.

Så i bunn og grunn er det all makt til menighetsrådet og ikke til Ulf Syversen.

Neste gang du forfatter en blogg basert på egne iakttagelser og konklusjoner, er det kan hende lurt å konferee deg med dem som har hele bildet? For eksempel meg?

Mvh. komitémedlem og fungerende sokneprest Maren Ninni Arnesdatter Lockertsen.

Solvik sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solvik sa...

Bloggposten er faktisk forfattet etter korte samtaler med medlemmer i komiteen. Jeg tror ikke Anne Karin regner seg som en del av komiteen.

Tre medlemmer er helt greit, fordi da har ikke lederen all makt. Ved to medlemmer og 1-1 i avstemning, vil lederen vinne avstemninger. Det skjer ikke med tre, fem, syv eller ni medlemmer.

Skulle Anne Karin derimot være i komiteen, da er det rimelig greit. Men da bør Syversen unngå uttale om at han er alene med arbeidet i forbindelse med jubileet.

Huldra fra nord sa...

Det er merkelig at du, slik jeg ser det, anser en arrangementskomite som det samme som en politisk komite. Her er det hverken stemmer eller dobbeltstemmer. Ei heller en leder med all makt eller som sitter med alt arbeidet selv.

Det ser da heller ut, nok en gang slik jeg ser det, som du gjennom din kommentar har noe imot Syversen og hans bidrag til menighetsrådet. Og det finner jeg særs snodig.

Jeg er takknemlig for det arbeidet menighetsrådet gjør, både i forbindelse med jubileumsmarkeringer og andre ting. Vil du og andre ha det på andre måter, hadde det kanskje vært en idé å engasjere seg? Og jeg ser da heller ikke hvordan man kan "leke Gud" og ha "all makt" i forbindelse med en jubileumsmarkering...

Solvik sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solvik sa...

Hei igjen Maren. Jeg har ikke noe imot Ulf Syversen og skryter ofte av han. Jeg skrøt av han da var helse og sosialsjef, rådmann og ordfører. Jeg må innrømme at jeg ikke liker alt det han mener om Den norske kirke, men det er en annen debatt. Der er jeg og deg mye mer enig enn det jeg og han er.

Jeg liker at saker blir avgjort på en ordentlig måte dersom det er uenigheter. Hvis du ønsker at kirka skal markere liberaliseringen av homofili de siste 125 årene og Ulf er uenig, vil han vinne voteringen med to valgte representanter i komiteen. Jeg regner da han som leder av komiteen. For komiteen må på en eller annen måte avgjøre programmet? Da er voteringer det mest rettferdige og det mest demokratiske, spesielt når det er uenigheter mellom medlemmene. Komiteen bør også ha en leder, en som sørger for sakskartet. Hvis komiteen ikke har dette, er ei syforening langt bedre organisert enn jubileumskomiteen.

Dere skal slå på stortromma i forbindelse med jubileet, på samme måte som det ble gjort for 25 år siden. La saksgangen bli så demokratisk som overhode mulig!

Det med gud, på Facebook.com, var en fleip på en ellers altfor alvorlig dag.