fredag 26. november 2010

Norsk ruspolitikk i endring

Jeg får faktisk frysninger nedover ryggraden ved å lese pressemeldingen fra Helse- og omsorgsdepartementet. Departementet inviterer til høringskonferanse om Stoltenbergutvalgets rapport om narkotika. Det blir spesielt fokus på Mottaks- og oppfølgingssentre (MO-sentre) og forsøk med heroinassistert behandling.

Skulle politikerne vedta et forsøk med heroinassistert behandling, vil det bety en voldsom kursendring av norsk rusomsorg. Forsøket betyr at nulltoleransen mot narkotika dør. Det er mange av oss som har jobbet for dette i lang, lang tid. Heroinassistert behandling er å tenke på de svakeste av de svake i samfunnet. Det er en solidaritet jeg kan være med på.

Flere land har innført forsøket med gode resultat. Heroinprogrammene virker bedre enn metadon, ifølge forskning fra Sveits, Nederland, Tyskland og Canada. Ny rusomsorg er en seier for stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H), som skrev en artikkel for Liberaleren for mange år siden. Han ble upopulær i Høyre, men har stått på i kampen for de svakeste av de svake i samfunnet. Også partiet Venstre og tidligere statsråd Bjarne Håkon Hanssen kan juble ved en eventuell snuoperasjon.

Jeg har brukt lang tid på saken, fordi jeg er imot at skattebetalerne skal betale for heroin. At skattebetalerne betaler betyr i praksis at jeg som er imot narkotika, må betale for at andre er misbrukere. Blodig urettferdig! Jeg var i tenkeboksen i flere år. Det var Nikolai Astrup som fikk meg på rett side med innlegget Utdeling av heroin som behandlingstilbud. Jeg angrer ikke i ett sekund!

For mange i Nordkapp vil et forsøk komme som et sjokk, fordi vi ikke har tunge heroinmisbrukere i lokalsamfunnet. I Oslo er det mange tusen og Oslo er overdosehovedstaden i Europa. Ny politikk på dette området er en kamp for mennesker som har det ille i dagens Norge.

I 2008 var det 179 overdosedødsfall i Norge. La oss jobbe for et langt lavere tall!

Kjære gud, hvis du finnes, takk for at verden blir mer og mer liberal.

Ingen kommentarer: