onsdag 24. november 2010

Kim Sandberg, er du for legalisering av narkotika?

Hovedstyret i HT & IF har gjort et håpløst og urealistisk vedtak, en sak jeg allerede har blogget om. I vedtaket sier hovedstyret at ingen med slike holdninger til narkotika kan inneha sentrale tillitsverv som styreverv eller være trenere i HT&IF. Jeg er én av dem som har ”slike holdninger”.

Vedtaket er urealistisk fordi hovedstyret ikke kan pålegge meninger hos årsmøtevalgte tillitsmenn. Narkotikapolitikk er et politisk spørsmål på linje med alkoholpolitikk, skattepolitikk, helsepolitikk og kulturpolitikk, for å nevne fire konkrete felt. Hovedstyret kan ikke med troverdighet hindre at personer som er motstandere av eiendomsskatt får årsmøtevalgte verv, for å bruke ett eksempel alle bør forstå. Blir personene valgt av årsmøtet, har de vervene. Kun eksklusjon gir hovedstyret den retten Werner Hansen & co hevder.

Det hovedstyret i teorien kan gjøre, er å pålegge gruppene å ha trenere som er for dagens mislykkede narkotikapolitikk. Uvanlig ja, men teoretisk mulig. Jeg tviler sterkt på om gruppene kan følge linjen helt ut. Rett og slett fordi ideologi ikke er et tema når trenerne/instruktørene blir engasjert av gruppestyrene. Det er vanskelig å få nok gode trenere. Sile folk ut på grunn av politiske standpunkt er dumt.

Kim Sandberg er leder av Nordkapp Venstre, et parti som forhåpentligvis stiller til valg i Nordkapp i 2011. Han er også en fantastisk ressurs for HT & IF. Sandberg har vært medlem av Venstre i mange år, og har dermed hatt tilhørighet til Unge Venstre som vil legalisere cannabis. Dersom Sandberg støtter Unge Venstre i dette spørsmålet, har hovedstyret pålagt Sportslig utvalg i fotballgruppa om å la vær å bruke Sandberg som trener i gruppa. Håpløst, ikke sant? Kim Sandberg, det hadde vært artig å vite om du er enig med ungdomsorganisasjonen eller ikke? Er Sandberg enig med Unge Venstre skal han, ifølge hovedstyret, ikke bidra i HT & IF gjennom tillitsmannsapparatet.

For øvrig er moderpartiet uenig med ungdommene, selv om Venstre ønsker en helt annen ruspolitikk enn det som blir gjennomført i Norge.

Kim Sandberg er i dag engasjert rundt A-laget til Honningsvåg Turn & Idrettsforening. Forhåpentligvis blir han det lenge, selv om hovedstyret har skutt ballen langt bak mål med et meningsløst vedtak.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trur Ht&if skal slite med å følge sitt eget vedtak med å få tak i nok folk til å stille opp som trenere ol. i fremtiden. Det går rykter på byen at du måtte trekke deg fra Ht&if fordi du har ditt syn på denne saken.. Stemmer det?? her har du mulighet til å redgjøre

Solvik sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solvik sa...

Anonym, hvis du spør meg er svaret nei. Jeg måtte ikke trekke meg og sa allerede for ett år siden at jeg ikke kom til å ta gjenvalg. Jeg var en kriseløsning, fordi fotballgruppa slet med å fylle ledervervet. Etter ett internt møte ble vi enige om at Odd skulle være leder og jeg skulle overta nestledervervet og slik det på et ekstraordinært årsmøte. Jeg var nestleder i tre år og jeg var lei tidlig i perioden, fordi jeg brukte for mye tid på fotball.

Jeg hadde blitt gjenvalgt som nestleder dersom jeg ønsket gjenvalg. Da vi hadde årsmøte i oktober var det godt kjent for alle på årsmøtet at jeg ønsker en liberal narkotikapolitikk. Selv om jeg takket nei til gjenvalg, ble jeg valgt som leder av valgkomiteen. Valgt med akklamasjon.

Hvis spørsmålet ditt er til Kim eller noe andre, må de selv svare. Jeg har ikke hørt ryktene du skriver om.