torsdag 4. november 2010

Hvem er den anonyme?



Jeg har det litt hyggelig i ettermiddag. Noen, eller en anonym person, har kritisert Marita Melsbø Nilsen i et leserinnlegg i dagens utgave av Finnmarksposten. Jeg smiler innvendig; fordi personen som har skrevet innlegget kjenner Marita Melsbø Nilsen svært dårlig.

Jeg synes ikke synd på Marita. Jeg har i mange år fått kritikk av anonyme personer, blant annet på nettstedet Liberaleren som vi har drevet i over ti år. Marita har aldri ment at det var synd i meg. Tvert imot mener hun at jeg fortjener kritikk for liberalistiske holdninger. Derfor synes ikke jeg synd på favorittservitøren min i dag.

Det som er beklagelig er at hun blir oppfattet som negativ, en person som syter. Er det noe hun skal ha ros for, er det at hun er positiv ovenfor personer, grupper, lag, foreninger og organisasjoner, som tar initiativ. Hun elsker private næringsaktører og private kulturaktører. Hun jobber, eller er gift med en arbeidsplass (Odd-Arne/Corner) som bruker mye penger hvert år på private aktører. På denne måten er hun en stor sponsor i Nordkapp.

Marita skal også ha ros for at det er mulig å være uenig med henne. Hun skiller godt mellom sak og person. Det vet jeg alt om, fordi våre diskusjoner har vært heftige. På grensen til organisert galskap. Likevel er vi gode venner, eller venninner som hun selv sier.

Jeg er delt i synet på budskap fra anonyme personer. Delt fordi jeg har fått mye kritikk fra personer som kun signerer med nick. Anonymitet er bra fordi det gir flere stemmer i den offentlige debatten. Det er også forståelig at mange velger å forbli anonyme i omstridte debatter. Å fronte saker trenger ikke å være populært i vennekretsen, hos familie, arbeidsplassen osv.

På den andre siden er anonymitet med på å redusere verdien av en debatt. Det er ikke mulig å vite hvem en snakker med og kanskje er det en sentral involvert som selv taler sin sak? Da er det fritt frem for å si hva som helst, relevant eller ikke. Marita Melsbø Nilsen stod forrige torsdag frem med navn. Det gjorde ikke personen som besvarte hennes innlegg. For alt jeg vet, kan det være en person som planla konserten som hadde dagens innlegg. Er dette tilfellet, vil jeg kalle personen sterkt involvert.

Hvis jeg skal avslutte med noen velvalgte ord, er det at vi i Nordkapp er altfor flinke til å komme med kritikk og altfor dårlige til å gi skryt. Det er, av en eller annen grunn, enklere å være negativ enn positiv. Det er synd og jeg tror det sliter ut mange som fortsatt har mye å gi i lokalsamfunnet.

Hvis jeg skal trekke frem en foregangsmann når det gjelder positive tilbakemeldinger, er det Odd Johnsen som leder fotballgruppa. Han trekker alltid frem det positive og mange av oss har mye å lære av han.

Ingen kommentarer: