lørdag 20. november 2010

Idrettsbevegelsen kan styre de politiske partiene

Norges Idrettsforbind, dermed også Finnmark Idrettskrets, fokuserer for tiden på at idrettsbevegelsen bør ha møter med partiene i forkant av programvedtakene. Min innstilling til idrettsrådet er negativ; først og fremst fordi lokalpolitikk er mer enn idrett.

Idrettsbevegelsen er stor og vi kunne styrt de største partiene dersom dette var interessant. Partiorganisasjonene fungerer dårlig, kun Ap har en organisasjon som er tilfredsstillende etter min mening. Oppmøtet er labert og idrettsbevegelsen kan vinne alle voteringene i programsammenheng og valg dersom vi hadde en målsetning om dette. Vi er en stor familie, men bruker ikke makten størrelsen vår gir.

Årsaken til at jeg mener vi ikke bør styre lokalpolitikken er at også idrettsmenneskene er forskjellige. Jeg og Mads Stian har den samme målsetningen for idrett, men vi er ulike som personer. Dermed fokuserer vi ulikt på politiske spørsmål. Mens jeg er motstander av eiendomsskatt og for privatisering og konkurranseutsetting, er Mads Stian Hansen mer moderat som den sosialdemokraten han er. Det er i lokalpolitikk vanskelig å fokusere på ett tema, altså idrett, fordi mye henger sammen. Mange ingredienser må være med for å få et godt lokalsamfunn. Nordkapp er avhengig av alle uttrykksformene for at vi skal ha et rikt kulturliv.

Idretten kunne kjørt over alle andre interesser dersom dette var ønskelig. Jeg mener det er uklokt å fokusere altfor mye på idrett i valg av personer og i programsammenheng. En idrettsperson kan være svært dyktig i idrett, men en udugelig politiker. Det kryr av eksempler!

Idrettsbevegelsen har et godt forhold til Nordkapp kommune, selv om vi som bevegelse aldri har brukt makt i ett eller flere parti. Saken om Nordkapp Flerbrukshall er ett eksempel på at vi har politiske venner i kommunestyret.

Idrettsbevegelsen kan forbedre seg på å påpeke hvor viktig idrett er i lokalsamfunnet og hvor ulike konkurransevilkår vi har sammenlignet med andre uttrykksformer. Som leder i idrettsrådet tar jeg på meg ansvar og vi skal bli flinkere, kanskje like dyktig som det kultureliten med fremtredende SV-politikere har vært.

Idrettspersonligheter, bli engasjert i politisk arbeid og politiske prosesser. Gjør det som borgere, ikke som personer som har tillitsverv i idrettsbevegelsen.

Ingen kommentarer: