lørdag 3. januar 2009

Solvik som konditor

Ettersom jeg ofte blir beskyldt for å ikke bidra i familien, slo jeg på stortromma 1. juledag. Jeg laget marsipankaken som familien spiste som hester etter at Jonas var døpt. For så vidt ergerlig at den mørke guttungen slutter seg til kristendommen, men jeg trøster meg med at han ikke gjorde det frivillig.

Tilbake til kaken som smakte fortreffelig. Høyres hus bør bestille kake hos meg etter valgseieren i september.

Kakebunn
200 g mykt smør/marg.
2 1/2 dl sukker
4 egg
skall og saft av 1/2 sitron
1 dl matfløte
3 dl hvetemel
1/2 dl maisennamel eller potetmel
1 1/2 ts bakepulver


Bunnen stekes i 33 minutt i 175 graders varme.


Fyll
1 1/2 dl bringebærsyltetøy
4-5 dl kremfløte
4 bananer
En liten dose Kaluha og vodka, også kjent som Black Russian.

Pynt
300 g marsipan for å kjevle ut til marsipanlokk.
Litt blå og grønn marsipan for å lage marspipanroser.
Melisdryss


Skjenke deg selv èn Black Russian, og kaken kan serveres til stormende applaus fra forsamlingen.

Ingen kommentarer: