fredag 5. juni 2009

W.

Fy flate for en service jeg opplevde på onsdag. Trine Pettersen, en kjent høyrepolitiker i Nordkapp og driver av Storkiosken Honningsvåg, besøkte meg i Turngata. Med seg hadde hun filmen ”W.” . Jeg må legge til at jeg har lett etter denne filmen lenge. Jeg har vel også mast en del på Pettersen.

”W.”, var en god film. Jeg tviler på at den er helt sann. Oliver Stone har nok tatt en del snarveier for å beskrive mannen som var USAs forrige president. Det var artig å få et innblikk i livet han levde da han var ung. George W. Bush er beviset for at politikerne kun er mennesker, på godt og vondt.

George W. Bush er ikke en liberalistisk guru, tvert imot. I hans tid som president økte de offentlige utgiftene, som igjen må betales av skattebetalerne. Fortsatt har USA betydelig lavere skatter og avgifter enn det vi er vant til fra Norge. Fortsatt ønsker et flertall av borgerne i USA å beholde egne penger. Derfor er skatteskjerpelser omstridt, selv i den demokratiske leiren.

Trine, takk for filmen. Det var en fornøyelse å følge presidenten gjennom tolkningen til Oliver Stone.

Ingen kommentarer: