tirsdag 25. november 2008

Marita, glem forslaget!

Jeg har flere ganger det siste året bedt Marita Melsbø Nilsen fremme forslag om retningslinjer for kommunestyret. Hovedgrunnen er enkel: Jeg synes kommunestyrerepresentantene virket uforberedt. Det er mangel på system, selv om enigheten mellom medlemmene er rørende stor. Jeg tror jeg har gått så langt i mine samtaler med Marita, at jeg har sagt jeg skal skrive Høyres forslag til retningslinjer.

Jeg trekker tilbake forslaget med umiddelbar virkning. Årsaken er at Eidskog kommune holder på med sine retningslinjer og dokumentet inneholder punkt jeg har vanskeligheter med, blant annet at kommunestyrerepresentantene skal håndhilse på hverandre før møtene starter.

Ingen bør tvinges til å hilse på noen. Jeg vet om kommunestyrerepresentanter som ikke vil håndhilse på meg, og det er en soleklar rett disse personene skal ha, selv om dem er valgt inn i kommunestyret.

Forøvrig har retningslinjer for politikerne vært en mangelvare i Nordkapp i mange, mange år. Hvis retningslinjene finnes, må det være et dokument som er veldig gammelt. Uorganisert kaos er bedre enn hilsetvang!

Ingen kommentarer: