tirsdag 25. november 2008

Jeg ville stemt på VamPus

Dersom jeg hadde vært medlem i Oslo Høyre, ville jeg stemt VamPus inn høyt oppe på listen. Nei jeg hadde ikke stemt på henne fordi hun er god til å drikke øl/vin. Nei jeg hadde ikke stemt på henne fordi vi er enige i veldig mange saker. Nei jeg hadde ikke stemt på henne fordi VamPus, som egentlig heter Heidi Nordby Lunde, er kvinne. Jeg vil ha Heidi på Stortinget fordi hun er dyktig.

Heidi Nordby Lunde ville blitt et friskt pust på Stortinget. Hun er en annerledes høyrepolitiker med klar tale, samtidig som hun står på partiets program. Når hun taper et slag, gir hun seg og følger lojalt opp vedtak. Det er viktig med noen som tør å kjempe, som tør å utfordre det eksisterende i viktige saker. Uten diskusjoner, uten nye ideer, er sjansene for utvikling rimelig små. Jeg er en av de som mener Høyre må utvikle seg, og det er betydelig rom for utvikling i Høyres kommunikasjon med velgerne og innenfor konservatismen.

Når var den siste gangen du hørte en sentral høyrepolitiker lansere en ny ide, noe nytt og revolusjonerende? Noen vil ha et svar på spørsmålet. Jeg vil anta Kristin Clemet blir nevnt, men foruten henne er det tynt i rekkene. Jeg tror det er Høyre og landets store problem. Alle partiene har gått i sine bokser, og ingen stikker nesen ut for å trekke frisk luft. Derfor har vi fått et formyndersamfunn der enkeltmennesket styres fra vogge til grav. Når Høyre ikke tør å tenke nytt, da blir det useriøst å be Jens Stoltenberg gjøre det.

Jeg tror ikke Heidi kan revolusjonere hele Høyre som stortingsrepresentant, men det vil bli en ny stemme i nasjonalforsamlingen. En stemme Norge ikke har hørt på en god del år.

At hun i tillegg er festlig, folkelig og livlig bør kun være et pluss. Bloggen VamPus er et godt bevis på at hun er litt annerledes enn det vi vanligvis forbinder med Stortinget.

Denne bloggposten ble ikke skrevet fordi jeg vil bli invitert på pepperkaker og gløgg. Så lenge Nordby Lunde ikke kan by Black russian, er en tur til Oslo rimelig utenkelig for unge Solvik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg er bare så enig! Jeg mangler en visjonær og tenker i Høyre, eller kanskje innen hele konservatismenn.