fredag 5. august 2011

Fem år siden sommerbykåringen

Det er i dag nøyaktig fem år siden Honningsvåg ble kåret som sommerby av lytterne til NRK P1.

Honningsvåg er uansett mening i bysaken en veldig liten by. Vi har minimalt med sol og sommer. Likevel slo lokalpatriotene knockout på alle byene i Norge. Det sier litt om den fanatiske patriotismen som er i Honningsvåg.

Jeg engasjerte meg ikke mye i spørsmålet. Først og fremst fordi sommeren er så dårlig her i nord, at jeg sliter med betegnelsen ”Honningsvåg som sommerby”. Sommer er for meg litt mer enn åtte grader og tåke. Det var likevel en sabla hyggelig fest i sentrum den kvelden det ble klart at Honningsvåg vant konkurransen. Øl og Black Russian i flytende kanner og politikere som vanligvis ønsker en restriktiv alkoholpolitikk, ga blaffen i lover og regler.

Jeg lurer på om NRK regner denne kåringen som en fiasko? Jeg kan ikke huske at Reiseradioen har gjentatt kåringen etter at Honningsvåg ble kåret som sommerby 5. august 2006.

Det var forresten sommerbykåringen som ga SV et fantastisk valg for fire år siden. Uten spesielt god eller ny politikk, kom partiet inn med åtte kommunestyrerepresentanter. Tore Fosse, som frontet sommerbysaken, ble valgets vinner. Det sier igjen mye om patriotismen i lokalsamfunnet, en patriotisme som ikke utelukkende er bare positiv.

Ingen kommentarer: