torsdag 28. juli 2011

Jeg vet ikke…..

I dag skrev jeg en artikkel på Liberaleren, ei nettavis som er svært liberal på veldig, veldig mange områder. I ettermiddag kom det en kommentar på artikkelen fra signaturen “Hermann”:
“Jo, hun skal absolutt ha dårlig samvitighet. Hun bør ta med seg slekta og emigrere til sitt opprinnelsesland”.

Kommentaren gjør meg trist, kun trist!

Jeg vet ikke hvordan “Hermann” har fått det politiske synet som fremføres i kommentaren.
Jeg vet ikke om det er en fasit på hvordan vi kan bekjempe fremmed- og religionsfrykt.
Jeg vet ikke hva en bør gjøre med personer som “Hermann”.

Det jeg vet, er at det er viktig at illiberale personer har en rett til å uttrykke sine ufyselige holdninger og meninger. Standpunkt forsvinner ikke med forbud.

Jeg vet at de fleste av oss som forsvarer liberale verdier, bør være forsiktige med ordbruken i debatter. Mange fremtredende politikere, og slett ikke bare fra Fremskrittspartiet, har mye å lære av å være mindre negative mot personer som vi av ulike grunner har satt i grupper. Det ideelle ville vært at gruppetenkingen var totalt fraværende. Hvert menneske er unikt og unike passer ikke i grupper.

Jeg vet at nasjonalisme er usunt. Å dyrke det norske skaper grobunn for personer, og “Hermann” er gjerne et eksempel, som vil dra alt mye lengre. Å dyrke norsk idrett, norsk kultur, norske verdier, språk, den norske kronen osv. er å helle bensin på bålet for “Hermann” og andre som deler hans politiske syn. Vi bør slutte å fremheve Norge og det norske i mange sammenhenger.

Da jeg avsluttet denne bloggposten, hadde Trond besvart kommentaren fra “Hermann”. Trond er eksempel på en politiker som er liberal og som ønsker et tolerant og godt samfunn der enkeltmennesket er det viktigste verktøyet.

Ingen kommentarer: