torsdag 21. oktober 2010

Tvangsstøtte til TV-aksjonen

Søndag går årets TV-aksjon av stabelen. Selv om mange kommer til å støtte aksjonen på søndag, har politikerne gjennom økonomiske bevilgninger allerede støttet aksjonen for deg og dine.

TV-aksjonen mottar skattefinansierte penger. De siste ukene har mange kommuner og mange fylkeskommuner bevilget penger til årets aksjon. Det betyr at borgerne, gjennom politiske vedtak, støtter TV-aksjonen. Borgere som mener Flyktninghjelpen gjør en dårlig eller middels jobb eller som mener Flyktninghjelpen jobber med en håpløs sak, blir på grunn av politiske prioriteringer tvungne til å støtte aksjonen.

Regjeringen kommer på søndag til å overlevere flere titallsmillioner kroner til Flyktninghjelpen som er årets mottaker av den tradisjonelle TV-aksjonen.

Nå mener ikke jeg noe galt om Flyktninghjelpen, tvert imot. Jeg er både antirasist og solidarisk gjennom ideologien liberalisme, men det hadde vært hyggelig med en TV-aksjon basert på frihet. De som vil støtte aksjonen bidrar, mens de som vil prioritere annerledes får lov til det.

Jeg kommer til å gi noen hundrekroninger på søndag, selv om formannskapet allerede har bidratt økonomisk. Jeg gir ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil.

Ingen kommentarer: