mandag 25. oktober 2010

Hagen har rett

I dag presenterte Carl I Hagen boken «Klar tale», en bok jeg skal lese. Jeg ser frem til å sette meg ned i godstolen med bokstavene til Carl I Hagen. Selv om jeg er uenig med en del av det han mener, må jeg innrømme at den tidligere partiformannen har rett i mange av sitatene som VG har publisert i dag.

Regjeringssamarbeid mellom Høyre og FrP blir utfordrende, fordi mange høyrepolitikere har sagt mye stygt om FrP gjennom mange år. Mye av FrP-kritikken fra høyrepolitikere har vært på sin plass, men det gjør dag til dag samarbeid i en eventuell regjering ekstra utfordrende.

Christian Tybring-Gjedde er én av FrP-politikerne som irriterer mange Høyre-politikere. Tybring-Gjedde er leder i Oslo FrP, og har dermed mye makt i organisasjonen.

Ifølge VG skriver også Hagen om partiets fallhøyde i en eventuell regjering. FrP har i mange år gått høyt på banen i politiske spørsmål, fra innvandringspolitikk til helsepolitikk. Det blir utfordrende for veldig mange FrP-politikere å forsvare politikken en eventuell Høyre/FrP-regjering fører. Det blir enda verre om Venstre og KrF er en del av regjeringssamarbeidet.

Jeg håper det er en ærlig Carl I Hagen i boken «Klar tale». Jeg savner en båndærlig Carl I Hagen. Når han prater rett fra levra, uten taktiske hensyn, er han best.

Når jeg ønsker en regjering bestående av Høyre og FrP, er det fordi jeg er møkklei dagens regjering som fronter det ene forbudet etter det andre. Ny regjering kan bety litt mer frihet for meg.

Ingen kommentarer: