fredag 13. juni 2008

Politisk dobbelmoral et tema i køen på Rimi

I dag stod jeg sammen med en gammel kommunetopp, gammel arbeiderpartipolitiker i køen ved kassen på Rimi. Mens betjeningen gjorde sitt ytterste for å redusere køen ble vi stående å snakke, med VGs forside mellom oss. Den gamle ringreven mener journalistene var slemme mot Aslaug Haga. Han mener Haga omtrent er uskyldig; det er jo en bagatell, sa han.

Jeg er uenig. Jeg synes journalistene bør være hardere mot politikere som lever et dobbeltliv, altså sier og mener èn ting, og gjør noe helt annet i sitt privatliv. Haga og regjeringen har gjennom hele sin periode hatt gående et felttog mot å bygge i strandsonen og et felttog mot de som ikke betaler nok skatt. Felttoget gjelder tydeligvis ikke for medlemmene i regjeringen, så lenge det ikke blir avslørt offentlig. Aslaug Haga får den behandlingen hun fortjener, selv om den fortsatt er rimelig mild. Køen på Rimi var tydeligvis overrasket over at jeg var så kynisk. Det mente ringreven også.

Jeg følte meg komfortabel med å være i mindretall. Jeg slengte ut følgende bemerkninger: Vi har noen dobbeltliv i Nordkapp også. Politikere som er imot narkotika, mens som røyker hasj. Politikere som er for forbud på spill, men som spiller poker på nettet. Politikere som er for et høyt skattenivå, men som jobber svart. Jeg håper dobbeltmoralen blir avslørt!

Etter denne utblåsingen skiftet vi samtaleevne i køen på Rimi.

Ingen kommentarer: