torsdag 10. april 2008

Mitt lille problem

Jeg har et lite problem. Jeg regner med at problemet lar seg løse, men jeg må igjennom noen debatter med personer som ikke skjønner mitt utgangspunkt.

HT & IF har fått 17. mai arrangementet i Honningsvåg. Det er ikke uvanlig, men det er uvanlig at en person som hater eller er imot alle former for nasjonalisme skal jobbe med 17. mai arrangementet. Som medlem av styret i fotballgruppa, blir 17. mai arrangementet sentralt den neste måneden. Jeg kjenner jeg blir kvalm bare av tanken. Jeg hater nasjonalisme, jeg hater norsk selvgodhet, selv om mange mener den norske feiringen av nasjonaldagen er positiv nasjonalisme.

Markering av Grunnloven er grei, selv om ikke alt i lovverket er like bra. Mitt problem med 17.maimarkeringen er alle de norske flaggene, nasjonalsangen, TV-sendingene og talene. Norge fremstår på denne dagen som verdens beste land, noe som ikke er tilfellet for oss som setter pris på eiendomsrettigheter.

Jeg har de siste årene jobbet hjemme på 17. mai. Jeg håper jeg får følge min private tradisjon også i år. Patriotisme gir langt flere ulemper enn fordeler. Derfor hater jeg 17. mai, og derfor har du aldri hørt meg snakke stygt om for eksempel Hammerfest slik som Odd Martinsen har en tendens til å gjøre med jevne mellomrom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har hørt deg snakke stygt om Manchester United!

Solvik sa...

Det kan du nok ha hørt, men forhåpentligvis med glimt i øyet.
Som Liverpool-supporter elsker jeg fotball, men jeg hater ikke andre lag.