torsdag 10. april 2008

Enig med Holst

Jeg leser dagens Finnmarksposten. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er enig med Gunnar Frank Holst som gikk i rette med politikernes ambisjoner i formannskapet. Holst sin konklusjon, ifølge Finnmarksposten, er at kommunen havner på ROBEK-listen, noe jeg har påstått lenge.

Å gud jeg har hatt noen private fighter med personer i administrasjonen i Nordkapp kommune. Ofte er vi på forskjellige planeter politisk. Byråkratene i Nordkapp kommune har ofte forsvart sosialdemokratiet i private sammenhenger, mens jeg er en liberalist. Til tross for diskusjonene i private sammenhenger, kan jeg ikke kritisere en eneste byråkrat for jobben som er gjort. De har fulgt opp vedtak og har vært en støttespiller for meg som politiker. De har kommet med utredninger når et organ har gitt en arbeidsordre. De har rett og slett gjort jobben sin. La meg legge til at jeg har siden jeg var 18 år gammel, fremmet mange hundre forslag i Nordkapp kommune. Det meste er nedstemte, men noe er blitt vedtatt. Ofte noen år etter at jeg først kom med forslaget. Det er det som kalles å presse politikken til riktig side.

Å skyte på administrasjonen gir ikke gode resultat. Byråkratene er politikernes beste venner, og venner skytes ikke på åpen gate. Det var et hint til en del politikere som slakter administrasjonen i Nordkapp kommune helt åpenlyst. Jeg har en mistanke om at mange politikere, inkludert i Høyre, ikke forstår sin rolle som politiker. Hvis mistanken er riktig, er det ikke rart Nordkapp kommune har møtt en kraftig motbakke.

Dessverre har vi de politikerne vi fortjener!

Ingen kommentarer: