fredag 1. februar 2008

Konjakk, snus, filosofering og fotball

Det er fredag. Jeg har akkurat lest en artikkel Lene Johansen har skrevet på minerva. Det har vært en fin kveld, helt til jeg kom over oppslaget hos VG, som viser til at forskere har funnet ut at å se fotball er farlig, veldig farlig. Spennende fotballkamper øker sjansene for akutte hjerteproblem. Gudbevaremegvel, jeg lever farlig. Jeg elsker fotball, jeg liker god mat, jeg drikker gjerne alkohol og forguder snus. Hvis jeg blir 60-70 år, vil forskerne sikkert regne meg som en medisinsk sensasjon.

Hvis fotball er farlig, må det meste være skummelt for liv og helse. Jeg har alltid sagt at å leve er farlig, man kommer til å dø. Derfor har jeg ikke bekymret meg over ting som narkotika, alkohol, gambling eller global oppvarming. Jeg har holdninger om at å leve farlig, eller misbruk, er en del av menneskets natur. Vi som bor på denne planeten gjør dumme ting med jevne mellomrom. Vi gjør en del dumme ting uansett hvilket forbud politikerne vedtar.

Hvis forskere har funnet ut at fotball er farlig, frykter jeg fremtiden. Politikerne har en uvane med å vedta forbud mot det som er farlig. Tenk om det kommer forbud mot fotballkamper eller mot ekstraomganger og straffesparkkonkurranser i verdensmesterskap? At folk velger å se kamper helt frivillig, kan bli uvesentlig for politikerne. For dem er forbudstanken det viktigste. Et liv uten fotball, vil være et fattig liv for meg. Jeg dør gjerne under en Liverpool-kamp, helst etter at Steven Gerrard har scoret det avgjørende målet mot Inter i Champions League 2008. Noen dødstanker kan faktisk være spennende. Å dø etter at Gerrard avgjør en viktig Champions League-kamp. Fasinerende!

Hvis det kommer forbud mot fotball, vil det bli en rekke andre voteringer i Stortinget. For mye vann er farlig. For mye Coca-Cola er farlig. For mye trening er farlig. Å kjøre bil kan være farlig. Å jobbe kan, i noen tilfeller, være dødsfarlig. Å føde kan være farlig…..Glasset er tomt. Jeg avslutter nå. Kanskje like greit for hjertet mitt. For også dette er farlig for meg.

Ingen kommentarer: