søndag 11. september 2011

Lars-Helge kan forbli varaordfører

Like etter at valgresultatet er klart i Nordkapp, vil Nordkapp Arbeiderparti ha et styremøte. På dette møtet vil de første strategiene for valgteknisk samarbeid bli vedtatt. Ja, det blir valgteknisk samarbeid, ikke politisk samarbeid fordi samarbeidet med Høyre og FrP i inneværende periode har vært en total fiasko. Det er faktisk utrolig at Høyre og FrP lot seg lure av Arbeiderpartiet. Det sier mye om hva verv betyr for personene i Nordkapp-politikken. De hadde fått de samme vervene med valgteknisk samarbeid.

Nordkapp Arbeiderparti kommer til å gjøre et godt valg. Rett og slett fordi det mangler gode alternativ. Selv om valgresultatet blir godt, er det lite trolig at partiet får rent flertall. Dermed må partiet samarbeide med andre når kommunestyret blir konstituert.

Av de tre siste periodene, har Arbeiderpartiet samarbeidet én gang med Høyre, én gang med SV og én gang med Høyre/FrP. I perioden 1999 – 2003 var det valgteknisk samarbeid som sørget for at Arbeiderpartiet og Høyre fikk henholdsvis ordfører og varaordfører. I perioden 2003 – 2007 var det samarbeid mellom Arbeiderpartiet og SV. Ulf Syversen ble ordfører, mens Tore Fosse ble varaordfører. I inneværende periode er samarbeidet godt kjent. Kristina Hansen er ordfører og Lars-Helge Jensen er varaordfører.

Jeg tror Arbeiderpartiet gjør et godt valg i Nordkapp og jeg tror Høyre gjør det greit. Sammen vil disse to få flertall i et kommunestyre som i neste valgperiode skal bestå av 19 representanter. Ettersom Arbeiderpartiet ser på Lars-Helge Jensen som en god sosialdemokrat og en politiker som ikke fronter Høyre-politikk i veldig stor grad, tipper jeg at Arbeiderpartiet tar kontakt med Høyre. Jensen har vært varaordfører i to av de tre siste periodene, uten at han har gjort mye som har krasjet med det Arbeiderpartiet eller det ordføreren står for.

Da Tore Fosse var varaordfører, i perioden 2003 – 2007, ble Fosse ekstremt populær og sørget for et sykt godt SV-resultat for inneværende periode. Jeg tror ikke Arbeiderpartiet ønsker seg en slik situasjon igjen. Dermed får Høyre et tilbud som Lars-Helge Jensen ikke vil avslå. Får Arbeiderpartiet rent flertall, vil partiet unngå valgteknisk samarbeid og Ole Håvard Olsen blir varaordfører og gruppeleder for partiet i kommunestyret.

Personlig bryr jeg meg ikke om det politiske spillet i forbindelse med konstitueringen. Jeg er opptatt av politikk, ikke verv, og jeg håper de ikke-sosialistiske partiene fronter nye løsninger som gir fremskritt i lokalsamfunnet. Troen er ikke sterk, men håpet er tilstede.

Uansett samtaler om valgteknisk samarbeid, håper jeg avtalene blir inngått raskt. Budsjettarbeidet for 2012 er viktig og politikerne bør bruke tid på dette arbeidet og ikke på politisk spill om posisjoner.

1 kommentar:

Anonym sa...

En grei analyse og en sannsynlig konklusjon. Synd for Høyre...