fredag 24. juli 2009

VGs partitest er ikke spesielt god

I går kveld tok jeg partitesten til VG. Dette var min tredje partitest i år, og jeg synes denne testen var den dårligste av testene jeg har prøvd. Jeg har tidligere tatt testene til Nettavisen og TV2.

Jeg synes VG-testen var dårlig fordi jeg havnet mellom stolene i mange spørsmål. Jeg er ingen sosialdemokrat, og det betyr at jeg får problem med spørsmål der statens størrelse øker. Stor stat betyr høye skatter, mange avgifter, detaljstyring og kompliserte regler, noe vi ser i dagens sosialdemokratiske Norge.

La meg gi et lite eksempel for å illustrere hva jeg mener. Ett av spørsmålene i testen er slik: Bør det bygges ut høyhastighetstog?

Jeg har ingen ting imot høyhastighetstog som konkurrerer på like vilkår med de andre aktørene som kjemper om kundene. Likevel måtte jeg svare nei, fordi høyhastighetstog i Norge i kommende stortingsperiode betyr at skattebetalerne må betale mye av regningen. Det burde vært et svaralternativ på spørsmålet som tok hensyn til en privat løsning som ikke begrenser friheten til noen andre, og som ikke skaper ulike konkurransevilkår. Dette var et lite eksempel fra VGs partitest. Jeg kunne nevnt mange andre eksempel fra en under middels partitest.

Mitt resultat på testen:
FrP 75,8 %
Høyre 60 %
Venstre 35,8 %
SV 33,8 %
KrF 32,5 %
Ap 31 %

Hvis du er en konsekvent liberalist, bør du ikke ta denne testen. Den er mer irriterende enn givende. Er du en typisk sosialdemokrat, vil du ha glede av partitesten til VG.

Ingen kommentarer: