lørdag 10. november 2007

Z - åpning av ny plass

I dag åpner Odd-Arne Nilsen, Uteliv i Nordkapp, en ny uteplass i Nordkapp. Jeg er spent på sluttresultatet, og jeg er spent på hvordan dette vil påvirke alkoholkonsumet i Nordkapp.

Den nye uteplassen har fått meg til å tenke på alkoholdebattene i kommunestyret på 90-tallet. Jeg representerte Fremskrittspartiet, og gikk inn for full liberalisering, eller så langt som Stortinget tillot kommunene å gå. Det var meg mot de andre. Ikke en gang Høyre var på linje med Fremskrittspartiet, selv om det har endret seg i dag. Høyre støttet til og med alkoholpolitisk plan som var som en bibel for Eli Skille. Jeg var selvsagt imot.

Etter hvert eller etter mye og men vedtok kommunestyre å liberalisere bevillingspolitikken. I dag er det utenkelig å gå tilbake til gamle krav fordi alle, eller de aller fleste, ser at skjenking til klokken 02:00 ikke er et problem. Det er også utenkelig å stramme inn på hvem som skal få bevilling for brennevin. Alle behandles likt, og det fungerer veldig bra. I henhold til avtalen mellom Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet er det muligheter for å liberalisere ytterligere, dersom noen søker om å skjenke til klokken 03:00.

Jeg håper Z bidrar til at folk går mer ut. Eller jeg ønsker flere på byen tidligere på kvelden. Det betyr mindre privatfester og dermed også mindre fyll. En liberal alkoholpolitikk er god alkoholpolitikk. Det at Odd-Arne Nilsen og gjengen bak Bryggerie` skal tjene penger på alkohol, er overhode ikke et problem. Jeg er glad for konkurranse, og likeverdig konkurranse mellom private aktører er en fordel for borgerne.

Mer om Z på Uteliv i Nordkapp.

Ingen kommentarer: