torsdag 19. mai 2011

Flyforbanna hvis jeg var Trine

Det er debatt om bibliotekene. Det er først og fremst FpU som denne gangen skal ha skryt for at debatten er i gang. På Twitter har FpUere sendt meldinger til Libe Rieber-Mohn om bibliotekene. Naturlig nok ønsker Fremskrittspartiets Ungdom å privatisere denne tjenesten.

I Nordkapp var det undertegnede som fikk debatt om bibliotektjenesten i forrige periode. På vegne av Høyre ønsket jeg en bibliotekplan. Planen ble heldigvis laget, men flertallet ønsket ikke redusert virksomhet slik som Høyre foreslo i avdelingsstyret. Idar Jensen fulgte opp forslagene i kommunestyret, men Høyre ble nedstemt.

Hadde jeg vært Trine Pettersen i dag, altså daglig leder på Storkiosken, ville jeg vært flyforbanna. Nordkapp bibliotek er i direkte konkurranse med kiosken. Forskjellen er at ho Trine må selge filmer, mens biblioteket låner ut filmene på skattebetalernes regning. Storkiosken hadde også musikk, men har naturlig droppet denne delen av virksomheten fordi det er umulig for en privat aktør å konkurrere med en aktør som har sugerør ned i en skattefinansiert kasse.

Bibliotekordningen er urettferdighet satt i system. Taperne er de private aktørene!

For øvrig er ikke bibliotekplanen revidert etter det jeg forstår. Der har administrasjonen og politikerne sviktet.

Les hva FpU mener, en artikkel på Dagbladet.no.

Ingen kommentarer: