fredag 20. november 2009

Usikker

Det er sjeldent jeg er usikker i en sak, men denne saken er vanskelig. Saken har vært diskutert mange ganger blant supporterne på Nøden Pub. Det er delte meninger om spørsmålet.

Videodømming?

Det er Høyre-mannen Eirik Løkke, en god blåblogger, som igjen tar opp på saken. Han vil ha videodømming på internasjonale kamper, i Tippeligaen og kanskje også i Adeccoligaen. Jeg tror, i likhet med Løkke, at videodømming i fotballkamper vil fjerne åpenbare regelbrudd, men det er umulig å få perfekt dømming i alle fotballkampene uansett hvordan kampreglementet blir utformet. Skjønn vil alltid være en del av fotball, og det er litt av sjarmen.

Det som gjør meg betenkt er kravene til fotballklubbene, både i de øverste divisjonene og i lavere divisjoner. Å drive en fotballklubb eller følge vedtatte regler, er allerede tungt og kostbart. Videodømming vil ikke gjøre det lettere. Alta IF ville fått økte kostnader om det var videodømming i Adeccoligaen, og alle vet at Finnmarks stolthet sliter økonomisk sammen med mange andre fotballklubber.

Hadde tilhengerne av videodømming foreslått denne formen for fotball bare på Ullevaal og Old Trafford, ville jeg helt sikkert vært for. Hvis det skal gjelde alle stadionene, er jeg langt mer usikker. Jeg håper imidlertid at vi slipper kamera på Honningsvåg stadion. Ikke først og fremst av personvernhensyn, men på grunn av at fotballgruppa allerede har for høye driftsutgifter.

Nå er det natt. Jeg tror jeg drømmer litt for mye om fotball for tiden. I natt våknet jeg med at Stig Erling Kristiansen tok et løp, også kalt overgang, og det var en skummel drøm. Mannen begynner jo å bli gammel.

Ingen kommentarer: