søndag 29. mars 2009

Kongediskusjoner

I dag har vi sittet på en bar med flotte jenter, god musikk og kaldt øl. Mye av diskusjonen har dreid seg om kongehuset. Jeg har alltid sagt at dersom dagens konge, Bhumibol Adulyadej, dør, vil jeg avslutte eller utsette ferien. Han er enormt populær. Det er vanskelig å sammenligne han med noe levende vesen på denne planeten.

I Norge har vi en form for ytringsfriheten. Det betyr blant annet at vi kan kritisere kongen og kongehuset, uten å bli arrestert. Denne friheten er betydelig mindre i Thailand. Derfor ble vi anbefalt et nytt diskusjonstema.

Det er uro i Thailand, men kongen er stabilisatoren. Derfor er jeg forsiktig med min kritikk av monarkiet. Hadde ting vært normalt, ville jeg i ren liberalistisk ånd bedt om privatisering av kongehuset.

Nå er det slutt på politikken for i kveld. Dusjen venter, og jeg skal nyte noen Black Russian.

PS: I Norge er Høyre for monarkiet.

Ingen kommentarer: